Kako napisati PR tekst: vodič za male poduzetnike
Objava za medije ili PR priopćenje moglo bi biti odskočna daska mnogim malim poduzetnicima koji tek pokreću svoje poslovanje. Zna se da su mediji, posebice online mediji u današnjem svijetu primarni kanal komunikacije i prenošenja informacija. Novinari su ti koji imaju čitatelje i publiku te moć da vas kroz takav tekst predstave, a vi time dobivate nove potencijalne klijente i kupce.
Međutim, da bi oni objavili vaš tekst, vi se morate prvo predstaviti njima! Upravo zato je najbitnije da znate smjernice kako napisati PR tekst kojeg će mediji poželjeti objaviti. Oni u njemu moraju prepoznati ono nešto što je vrijedno objave i prostora na njihovom mediju.
Pravila savršeno napisanog PR teksta za online medije
- Pišite u obliku novinarske vijesti
Za pisanje priopćenja uvijek možete koristiti klasičnu novinarsku formulu (5W) koja se sastoji od pet pitanja what, where, when, why, who + how. To su ključna pitanja koja morate obuhvatiti (ne ključno tim redom) u prvim paragrafima koje pišete i time se voditi kroz cijeli proces pisanja.
- Skicom do konačne verzije
Napravite sami sebi skicu toga kako želite da tekst izgleda. Krenite od početka, a to znači da morate ispričati priču o tome tko ste, kako i odakle ste krenuli sa svojom poduzetničkom pričom. Nemojte se bojati pokazati emocije koje stoje iza vašeg rada/proizvoda/usluge. Javnost ne želi samo suhoparne informacije. Podijelite s ljudima što je vaša inspiracija. Isto tako, pritom ne zaboravite da kod online medija nemate puno prostora za manipuliranje i razvlačenje. Imate doslovno par sekundi da kažete ono najbitnije – zato je to bitno staviti na početak. Ako čitatelja zainteresirate na početku, tada je vjerojatnije da ćete njegovu pažnju držati i dalje. Dobar početak može biti i kroz formu pitanja, posebice s riječi ‘kako’ koja je jedna od najklikanijih.
U kratkim crtama opišite svoj proizvod ili uslugu. Budite iskreni, jednostavni. Pišite kako biste vi voljeli da to netko čita i da iz prve shvati što vi predstavljate i nudite. Isto tako, nikada ne skrivajte svoje lice! Ako ste mali obrt ili tvrtka, ponosno pokažite osobu koja stoji iza svega. Ljudi to cijene.
Uvijek dobro prolaze i citati koje možete ubaciti u tekst, a koji u par rečenica govore o ključnim stvarima u vezi proizvoda ili usluge koju predstavljate.
Obavezno u tekstu odvojite mjesta za to da spomenete kako vaš proizvod ili usluga mogu nekome riješiti problem. Nikako nemojte da kroz njega samo provlačite sebe i hvalisanja, već napišite konkretno kome vi možete pomoći. Svaka tvrtka ima svoje ključne kupce, a kroz PR se obraćate njima, točno znate kome nudite to što imate.
I zadnje, ali nikako manje bitno – naslov. Izuzetno je važno kako ga napišite jer njime privlačite na daljnje čitanje. Zato je bitno da bude primamljiv, atraktivan i da se kroz njega fokusirate na nešto zanimljivo i bitno, a svakako u njega uključite i ključne riječi bitne za vaš biznis.
Stavite linkove, provjerite gramatiku
Kada šaljete priopćenje online medijima obavezno u njega dodajte linkove koji će voditi do vaše web stranice, shopa, Instagram ili Facebook službenog profila. Omogućite prečace tako da ljudi (ali i novinari) ne moraju lutati i guglati, već da vas lako i brzo pronađu. Gramatika i pravopis u tekstu morali bi biti bez greške. Pripazite na strukturu rečenica – neka one budu kratke i jasne da ih svatko može razumjeti, a font jednostavan. HASEK je vrlo dobar alat koji vam može pomoći kod pravopisnih grešaka. Tekst uvijek šaljite u Wordu jer je najpristupačniji i iz njega se (u nedostatku vremena) lako može kopirati.
Priložite fotografije
Uz svako priopćenje za medije obavezno priložite barem jednu fotografiju koja se može koristiti za objavu. Odvojite vrijeme (i novac) za profesionalne fotografije koje možete upotrebljavati za razne svrhe, od web stranice do društvenih mreža. Uvijek ih šaljite u smanjenoj rezoluciji u mailu te imenujte, ali i potpišite fotografa.
Oblikujte e-mail i POŠALJITE
Napišite uljudan mail u kojem ćete pozdraviti i kratko se predstavite te u par rečenica uputite novinare u ono najbitnije što vaš tekst sadrži. Slobodno boldate i istaknete važne stvari, ali nikako nemojte prekopirati cijeli PR u mail.
Na kraju, obavezno ostavite svoje kontakte jer vas možda netko poželi nazvati i napraviti s vama priču ili intervju!
Jeste li spremni za pisanje svog prvog PR teksta?
Tatjana Zoka
I-Storia, obrt za promidžbuAutorica tekstova na portalu Žene poduzetnice Međimurja & stručna suradnica.